چکاپ کامل بدن برای بررسی سرطان پوست

از آنجا که سرطان پوست به عنوان شایع‌ترین نوع سرطان در کشورهای پیشرفته شناخته می‌شود چکاپ کامل پوست بدن به صورت سالانه اهمیت ویژه‌ای دارد. در بررسی‌های سالانه باید به متخصصین مراقبت از پوست مراجعه نمایید تا هرگونه مشکل پوستی فورا شناسایی شود. تشخیص به هنگام سرطان پوست می‌تواند فرصت درمانی بیشتری را در اختیارتان بگذارد.

در افرادی که پوست روشن دارند احتمال ابتدا به این سرطان بیشتر گزارش شده است. اما برخلاف وجود این در افرادی با پوست تیره‌تر احتمال مرگ به دلیل ابتلا به این سرطان بیشتر است. بنابراین، همه افراد فارغ از رنگ پوست، باید در بازه‌های زمانی منظم برای بررسی پوست و احتمال وجود سرطان به متخصصین این حوزه مراجعه کنند.

دلایلی شیوع سرطان پوست

متاسفانه سرطان پوست سریعا گسترش پیدا می‌کند که این امر بسیار نگران کننده است. این بیماری به دلایل مختلفی در افراد ایجاد شده و تشخیص داده می‌شود:

  • تخریب لایه اوزون: متاسفانه این مورد می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد کره زمین شود و این مورد منجر به افزایش قرار گرفتن افراد در معرض اشعه ماوراء بنفش مضر (اشعه UV) می‌شود.
  • استفاده عمومی از سالن‌های برنزه یا لامپ‌های آفتابی: این مورد به خصوص در کشورهای پیشرفته دیده می شود که افراد را بیشتر در معرض اشعه‌های UV قرار می‌دهد. “برنزه شدن” برای پوست خوب نیست. برنزه شدن نشان دهنده سلامتی نیست، بلکه نشان می دهد که سلول های پوست آسیب دیده اند.
  • قرار گرفتن مکرر در معرض اشعه ماوراء بنفش: این مورد اثر تجمعی بر روی پوست دارد و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

اگرچه هر کسی ممکن است به سرطان پوست مبتلا شود، اما عوامل زیر شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد:

  1. برنزه کردن
  2. داشتن پوست روشن
  3. داشتن چشم آبی یا سبز
  4. موهای طبیعی بلوند یا قرمز
  5. سابقه شخصی سرطان پوست
  6. سابقه خانوادگی سرطان پوست
  7. سابقه آفتاب سوختگی، به ویژه در اوایل زندگی
  8. داشتن تعداد زیادی خال مخصوصاً از انواع خاصی
  9. قرار گرفتن در معرض نور خورشید در هنگام کار یا تفریح
  10. پوستی که به راحتی می‌سوزد، کک و مک می‌شود یا قرمز می‌شود
  11. مصرف سیگار هم می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به یکی از انواع سرطان پوست معروف به سرطان سلول سنگفرشی قرار می‌دهد

سرطان پوست

طبقه بندی انواع پوست

افرادی که بیشترین احتمال ابتلا به سرطان پوست را دارند افرادی هستند که روشن‌ترین پوست را دارند، اگرچه باید به خاطر داشت که حتی افراد با پوست بسیار تیره نیز ممکن است به سرطان پوست مبتلا شوند و حتی در اثر آن جان خود را از دست بدهند، بنابراین همه افراد به معاینات پوستی نیاز دارند.

انواع پوست با توجه به رنگ و حساسیت به اشعه ماوراء بنفش بر اساس شماره‌های 1-6 طبقه‌بندی می‌شوند که شماره یک حساس‌ترین است. ویژگی‌های این مدل پوست هنگام برنزه کردن عبارت اند از:

  1. همیشه می‌سوزد، هرگز برنزه نمی‌شود.
  2. به راحتی می‌سوزد، به میزان حداقلی برنزه می‌شود.
  3. متوسط ​​می‌سوزد، می‌تواند مایل به قهوه‌ای روشن باشد.
  4. به میزان حداقلی می‌سوزد، همیشه قهوه‌ای متوسط ​​برنزه می‌شود.
  5. به ندرت می‌سوزد، به شدت برنزه شده و تا سایه تیره قهوه‌ای می‌شود.
  6. دارای رنگدانه عمیق است و هرگز نمی‌سوزد.

افرادی که پوست نوع 1 یا 2 دارند بیشتر در معرض آسیب در معرض اشعه ماوراء بنفش هستند.

مرکز سفید کردن نقاط حساس بدن در کرج

چرا معاینه کامل بدن جهت تشخیص سرطان پوست ضروری است؟

حتی اگر موارد خطر خاصی برای سرطان پوست ندارید، مهم است که پوست خود را به طور دوره ای از نظر ضایعات مشکوک بررسی کنید. این امر ضروری است زیرا:

  1. متخصصان پوست آموزش و تخصص برای تشخیص سرطان پوست در مراحل اولیه خود دارند.
  2. متخصصان پوست اغلب می‌توانند ضایعات پوستی مشکوک را از سایر بیماری‌های پوستی تشخیص دهند و در صورت عدم اطمینان می‌توانند آزمایشات بیشتری را انجام دهند.
  3. متخصصان پوست می‌تواند قسمت‌هایی از بدن شما مانند پشت، پوست سر، کشاله ران یا کف پا را که نمی‌توانید ببینید یا کمتر احتمال دارد معاینه کنید، را بررسی کنند.
  4. متخصصان پوست می‌توانند نواحی پیش سرطانی را شناسایی کرده و قبل از تبدیل شدن به آن‌ها را درمان کنند.

جوانسازی پوست صورت

علائم سرطان پوست یا ضایعات پیش سرطانی

بسیاری از بیماران به دلیل کشف نقاطی که می‌ترسند سرطانی باشد به مطب ما مراجعه می‌کنند. علائمی که نشان دهنده سرطان‌های بالقوه پوست هستند همیشه باید توسط یک متخصص ارزیابی شوند. انواع مختلف سرطان‌ها و سلول‌های پیش سرطانی دارای الگوهای قابل تشخیص متفاوتی به شرح زیر هستند:

  • کراتوز اکتینیک: لکه‌های پیش سرطانی کراتوز اکتینیک معمولاً کمتر از یک اینچ قطر دارند و به صورت نواحی خشن، خشک یا پوسته پوسته، صاف یا کمی برجسته هستند. گاهی ممکن است سطح سختی مانند زگیل داشته باشند و ممکن است خارش داشته باشند. رنگ آن‌ها از صورتی تا قرمز یا قهوه‌ای متفاوت است. معمولاً این لکه‌ها در نواحی در معرض نور خورشید مانند صورت، گوش‌ها، دست‌ها، گردن، پوست سر و ساعد ظاهر می‌شوند. یک بیماری پیش سرطانی مرتبط، معروف به شیلیت اکتینیک، معمولاً به صورت لکه‌های پوسته پوسته یا زبری مداوم روی لب‌ها ظاهر می‌شود. شکل کمتر شایع‌تر از، شیلیت اکتینیک می‌تواند به صورت تورم لب، از دست دادن مرز تیز بین لب و پوست، یا خطوط برجسته لب ظاهر شود.
  • کارسینوم سلول بازال: علائم کارسینوم سلول بازال ممکن است شامل دو یا چند مورد از موارد زیر باشد:
  1. زخم باز که برای چندین هفته خونریزی می‌کند، پوسته پوسته شده یا از آن خون تراوش می‌کند.
  2. برآمدگی براق و شفاف مرواریدی سفید، صورتی یا قرمز
  • لکه مایل به قرمز برجسته که پوسته پوسته یا خارش دارد
  1. رویش ناحیه صورتی با حاشیه مرتفع و مرکز فرورفته پوسته‌ای
  2. ناحیه سفید، زرد یا مومی مانند اسکار با حاشیه ضعیف
  • سرطان سلول سنگ‌فرشی: کارسینوم سلول سنگفرشی اغلب خود را با یک سطح پوسته‌ای اعلام می‌کند که ممکن است به تنهایی شروع به خونریزی کند. ممکن است به صورت زیر ظاهر شود:
  1. رشد ناحیه زگیل مانند با بافت خشن
  2. یک لکه پوسته پوسته، پایدار و قرمز با حاشیه‌های نامنظم
  • زخم باز که هفته‌ها ادامه دارد
  1. رشد برجسته با سطح ناهموار و فرورفتگی مرکزی
  • ملانوما: ملانوما جدی‌ترین نوع سرطان پوست است؛ زیرا توانایی متاستاز دادن سریع دارد. به همین دلیل است که تشخیص ملانوم در مراحل اولیه آن بسیار مهم است.

تشخیص ملانوما در مراحل اولیه برای درمان سریع بسیار مهم است:

  1. رنگ ناهموار دارد
  2. ناحیه نامتقارن است
  3. قطر آن بزرگتر از نخود است
  4. دارای حاشیه نامنظم یا ناهموار است
  5. طی چند روز یا هفته تغییر شکل داده و بزرگ می‌شود

اگرچه همه انواع سرطان‌های پوست یا پیش سرطان‌های ذکر شده باید توسط یک متخصص پوست ماهر یا متخصص مراقبت از پوست بررسی و درمان شوند، اما در اینجا به ترتیب از کم تا جدی ترین موارد که باید به آن اهمیت داده و پیگیری کنید فهرست شده‌اند. با این حال، از آنجایی که تشخیص سرطان پوست از ناهنجاری‌های پوستی خوش خیم و همچنین از یکدیگر دشوار است، بسیار مهم است که یک متخصص آموزش دیده و با تجربه پوست شما را به عنوان بخشی از روال عادی سلامتی شما معاینه و ارزیابی کند.

 

مراحل معاینه سرطان پوست

متخصصان پوست در طول معاینه سرطان پوست ابتدا از شما می‌پرسند که آیا موارد مشکوکی در بدن دارید یا خیر. سپس معمولاً کل بدن، از پوست سر تا کف پا را برای بررسی ضایعات مشکوک معاینه می‌کنند.

اگر مواردی مشاهده شد اندازه‌های آن به صورت دقیق برای بررسی رشد ناحیه و ثبت ابعاد اولیه نوشته می‌شود. سپس ارزیابی مجدد، منجمد یا بیوپسی نیز ممکن است انجام گیرد. در مرحله بعد، متخصص محل دقیق ناحیه را ثبت می‌کند و ممکن است از ضایعه مشکوک عکس بگیرد تا هنگام معاینه مجدد شما در تاریخ بعدی ظاهر آن را با جزئیات به خاطر بسپارد.

روش های معاینه سرطان پوست

اگر متخصص کراتوز اکتینیک (ضایعه پیش سرطانی) را تشخیص دهد، ممکن است آن را با یک اسپری مخصوص منجمد کند تا از تبدیل شدن آن به سرطان پوست جلوگیری کند. اگر تشخیص‌های آزمایشی نوعی سرطان پوست باشد، نمونه برداری از بافت انجام می‌شود و سپس بخشی از ضایعه برای بررسی میکروسکوپی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

ممکن است 1 تا 2 هفته طول بکشد تا نتایج پاتولوژی تکمیل شود، پس از آن متخصص شما را از نتایج و گزینه‌های درمانی بعدی در صورت لزوم مطلع می‌کند.

انواع مختلفی از بیوپسی وجود دارد که متخصصان پوست ممکن است انجام دهند. رایج‌ترین بیوپسی اکسیزیونال است که در طی آن پزشک از یک اسکالپل کوچک برای برداشتن ناحیه ای از پوست غیر طبیعی استفاده می‌کند.

دو نوع متداول دیگر بیوپسی عبارتند از: بیوپسی اصلاح، که در آن از ابزار تیغی برای برداشتن لایه‌های پوست استفاده می‌شود، یا بیوپسی پانچ، که در آن از ابزار دایره‌ای برای برداشتن بخش کوچکی از بافت عمیق‌تر پوست استفاده می‌شود.

به طور معمول، اگر گزارش آسیب شناسی برای سرطان پوست مثبت باشد، متخصصان برای برداشتن تمام بافت بدخیم اکسیزیون بزرگتری انجام می‌دهند، و یا روش‌های پیشرفته‌تری مانند براکی تراپی الکترونیکی و پرتودرمانی را توصیه می‌کنند.

مرکز تخصصی ما برای درمان انواع مشکلات پوستی و موارد مرتبط با سلامتی و زیبایی مانند رفع آکنه، منافذ بزرگ، موهای زائد و چین و چروک به شما خدمات می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی که ما هنگام ارائه خدمات مراقبت از پوست داریم محافظت از پوست شما در برابر سرطان پوست است. بنابراین توصیه می‌کنیم برای انجام غربالگری سرطان پوست حداقل سالیانه یا اگر در معرض خطر ویژه‌ای قرار دارید یا قبلاً سابقه سرطان پوست دارید، هر شش ماه به متخصصان مراجعه نمایید.


لیفت نخ در کرج

می‌توانید ما را در بیلبورد دنبال کنید

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید:

آدرس: کرج، چهار راه طالقانی، بلوار طالقانی جنوبی به سمت هفت تیر، دست راست بالای بانک سرمايه، ساختمان مهدی، واحد ۲۰۱، طبقه دوم، مطب دکتر سمیرا کبیری

شماره‎‌های تماس: ۰۲۶۳۲۷۵۷۸۹۷ – ۰۲۶۳۲۴۳۰۹۳ – ۰۹۳۵۴۰۶۱۳۸۵